3D NYOMTATÓ SZAKKÖR


A 2017-es Digitális Témahéten elvégzett munkánk eredményeképp iskolánk kreatív csapata 3D nyomtatót nyert. (Pályamunkánk dokumentációja ide kattintva érhető el.)

Egyelőre csak néhány iskola mondhatja el magáról, hogy rendelkezik 3D nyomtatóval. Mi igen! Így a 2017/2018-as tanévben csütörtök délutánonként az interaktív kutatótérben módunk nyílt 3D szakkört tartani. A foglalkozásra az iskola folyosóin és a rajzteremben elhelyezett QR kód beolvasásával lehetett jelentkezni, csakis digitálisan.

A heti dupla órákon minden tanuló megismerkedett a 3D tervezés és nyomtatás folyamatával. Megtanulták a Tinkercad nevű tervezőprogram használatát, figyelemmel kísérték a 3D nyomtató működését. Az interneten kutakodva közösen megnéztük, mire képesek a profi 3D nyomtatók, mi mindenben segítheti a hétköznapokat és az ipart a teljesen egyedi tárgyak tervezése és kivitelezése.

Terveztünk és nyomtattunk mini épületmodelleket, sütipecsétet, medált, kulcstartót, sakkfigurát, dobócsillagot, karácsonyfadíszt, sütikiszúrót, modellautó alkatrészt, telefontokot, szemüvegkeretet, gombfoci labdát, sőt, az iskolában tönkrement egyik műanyag alkatrészt is pótoltuk, ezzel lehetővé téve ismét a tárgy rendeltetésszerű használatát.… stb.

Ragaszkodtam hozzá, hogy minden tanuló maga tervezzen, ne csak letöltse a mások által korábban megtervezett és hozzáférhető projekteket az internetről. Azon túl, hogy a gyerekek mindegyike megtanulta a tervezőprogram használatát és ezzel javultak digitális kompetenciáik, egyéb képességeik is fejlődtek: térlátás, arányérzék, célzott keresés, részekre bontás, egységesítés, pontosság, precizitás …

Tanárként nem tudtam volna ellátni az összes felmerülő feladatot. A gyerekeknek folyamatosan segíteni kellett a tervezésben és a kivitelezésben is. Mindvégig óriási segítséget nyújtott Réthelyi Nándor 11.a osztályos tanuló, aki irányította a nyomtatást. Nándi sokszor a szabadidejében dolgozott azon, hogy segítse a nyomtatási folyamatokat. Ő az, aki mindannyiunknál jobban ismeri a 3D nyomtatót.

A visszajelzések alapján azok a gyerekek, akik el tudtak jönni ebben az időpontban a foglalkozásokra, jól érezték magukat, sok új dolgot tanultak, melyet szórakoztató, pihentető, felszabadító módon éltek meg.

Az alábbiakban néhány fotó segítségével mutatjuk be, miket terveztünk, készítettünk a tanév során.


Tervezés Tinkercad programmal:



Galéria diákjaink 3D nyomtatóval készített munkáiból:



Medve Katalin, 2018. június