Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola

FARSANG A FELSŐTAGOZATON 2013

Jó hangulatú farsangi délutánt tartottunk február 8-án, iskolánk első emeleti aulájában. Az osztályok feladata az volt, hogy mutassák be egy-egy ország farsangi szokásait, karneválját.

Hagyományaink szerint, nyolcadikos tanulóink közül választották ki a gyerekek a bál királyát és királynőjét, akik az est házigazdáiként kisorsolták a tombolanyereményeket és oklevélben részesítették a sikeresen szereplő osztályokat.

Az 5.a Ausztriát, az 5.b a magyarországi busójárást, az 5.c a velencei karnevált, a 6.a Kínát, a 6.b a riói karnevált, a 7.b Mexikót, a 8.a Indiát, a 8.b osztály Franciaországot jelenítette meg sok kreatív ötlettel, színpompás jelmezzel,  zenével és táncal.

KÁRPÁTALJA 2013 BMAKI TÚRANAPLÓ

Már a második félévtől kezdődően készültünk májusi utazásunkra. Márta néni felkészített bennünket, hogy ne avval a reménnyel induljunk útnak, hogy egy laza osztálykiránduláson fogunk részt venni, hanem itt komoly munka fog folyni. Mikor az első előkészítő óra lezajlott akkor döbbentünk rá, hogy tényleg sokat kell majd dolgoznunk,. A feladatokat csoportokban dolgoztunk fel, felkészülve egy-egy témakörre. Volt, akinek vetélkedőt kellett készítenie, míg más fontos információkat gyűjtött a készülő kis úti füzetünkhöz. A következő alkalomra egy igen tájékozott történelem-földrajz szakos tanár tartott előadást úti célunkról. Csak úgy záporoztak az információk, reméltük, hogy mikor már úton leszünk, minden a helyére fog kerülni.

2013. május 6-án, a hajnali órában indultunk igen nagy várakozással, hiszen olyan helyre vitt az úti célunk, amerre még a tanáraink sem jártak. Az indulás hajnali 5 óra volt, majd egy igen hosszú buszút után megérkeztünk, a még Magyarországon található tákosi  templomhoz, amit a mezítlábas Notre-Dame-ként is szoktak emlegetni.

A tanáraink úgy tájékoztattak, hogy az eredeti túratervhez képest pont fordított sorrendben fogunk haladni, mert Kárpátalján az ortodox húsvét miatt a múzeumok zárva lesznek az első napokban, ezért vettük az irányt Beregsurány felé, és ha már erre vitt utunk, megnéztük a híres tákosi templomot is. A templom kicsike volt, külön harangtoronnyal, ami fából készült, előtte nénike keresztszemes hímzéssel terítőket készített, majd egy szép népdallal fogadott bennünket. A templomban tájékoztatást kaptunk arról mi is az a paticsfal, és, hogy ennek a templomnak van egy ikertestvére a határon túli Csetfalván, mert a készítőjük ugyanaz a személy.

határon viszonylag simán, nem sok várakozással keltünk át, majd Beregszászon felszállt a buszra a beregszászi főiskola egy tanára, aki kisérőnk lett.

Következő állomásaink Csetfalva, Tiszaújlak, ahol különböző felekezetű templomokat néztünk meg, és előadást hallhattunk a reformáció és ellenreformáció korszakáról. Késő délután érkeztünk a Turul emlékműhöz, ahol felelevenítettük a Rákóczi szabadságharcról tanultakat, és megkoszorúztuk az emlékművet.

A koszorúzás után már alig vártuk, hogy egy kicsit lehessen sétálni a hosszú buszozás után, és lementünk a Tisza partra, ahol nagyon kellemes is lehetett volna a hűs Tisza, de a szúnyogok miatt elég gyorsra sikeredett a pihenőnk. A szállásra érve igen meglepődtünk, hiszen egy erdő közepén volt, nagyon szépen berendezve, felszerelve, és a háziak igen kedvesen fogadtak. A vacsora is nagyon finom volt.

Este megbeszéltük a következő nap teendőit, előkerült a térkép és az elkészített kis úti füzet.

Reggel korán indultunk, hiszen ismét nagy út várt ránk, aminek az első állomása a szomszédos benei iskola, ami igen mély benyomást tett ránk, hiszen olyan aprócska volt. Összesen 80 diákja van. Sajnos a hetedikesek éppen témazárókat írtak és a tanáraik nem engedték őket ki, így a kicsikhez tudtunk benézni és beszélgetni velük. Odaadtuk ajándékainkat, mindenki hozott néhány könyvet, meg az iskola logójával ellátott pólót.

Az iskola után a benei polgármester meghívott bennünket a faluházba, ahol egy kiállítást néztünk meg, beszélt a falu terveiről és meghívott bennünket egy esti előadásra. Megígértük, hogy igyekezni fogunk vissza, de sajnos az utak minősége és eltévedésünk a Kárpátokban ezt meghiúsította. Aznapra még tervben volt a program szerint a szolyvai gyűjtőtábor, és a vereckei hágó. Mikor Szolyvára értünk mindenki döbbenten állt a tömegsír felett, hallva a környék férfi lakosainak történetét. A koszorúzás után olvasgatva az áldozatok korát, elég szomorúan indultunk következő úti célunk a Vereckei hágó felé.

A táj gyönyörű volt, nagyon szép időnk is volt, a buszban megbeszéltük a honfoglalásról tanultakat, majd elindultunk az emlékmű felé,ahol hirtelen óriási jégeső zúdult ránk, a hét kőtömb adott menedéket. Miután elállt az eső, koszorút helyeztünk az emlékműre és a Vereckei szoros felé vettük az irányt, hiszen elődeink is ezen az úton jöttek hazánkba

A szorosban találtunk egy bunkert, ami a II. világháborúban szerepet játszott Árpádvonal egy pontja volt, majd ezután rossz útra tévedtünk és igen mélyen bekeveredtünk a Kárpátok karéjába. Igazán nem bántuk meg, nagyon szép érintetlen táj fogadott minket.

Visszafordulásunk után még a késő esti órákban Beregszász városát tekintettük meg, ahol igen érdekes volt, hogy a főiskolán van egy Törökbálint nevű terem, ami annak köszönheti nevét, hogy városunk támogatta a főiskolát a terem felújításában. Este 11 óra tájban érkeztünk meg, gyors vacsora és mindenki dőlt az ágyba.

3. nap, szintén korán kelve kezdtük napunkat 7 órai indulással, hiszen az e napra tervezett út még hosszabb volt, mint az előzőek. Nagyszőlősön képet kaptunk arról, ki is volt Perényi Zsigmond, buszból néztük meg Huszt várát, felidézve Kölcsey versét.

Az első pihenőnk a Tisza egyik mellékágán átívelő Asszonyvallató hídnál volt, ami nagy örömet váltott ki mindenkiből, mert nem is kicsit, ingatag volt. Nem csak az asszonyok vallották be minden bűnüket, hanem azt hiszem mindenki. Örültünk, hogy átjutottunk, de még jobban, amikor visszaérkeztünk.

A buszút során beszéltünk arról, miért vannak ruszin falvak a magyar falvak között, és hogy, hogy történhetett meg az, hogy egy faluban élő nénike, aki ki sem mozdult a falujából, élete során több országban is élt.

Megérkezve a Szinevéri tóhoz, egy előadásból megtudtuk, hogyan keletkezett a tó, és mit mond a legenda. Rögtön a tónál találkoztunk kedvenc állatunkkal, amitől a fiúk rettegtek, mert első nap éjszaka néhánynak az erdőben kellett sétálnia, hogy később jobban tudjon aludni. A tó valóban gyönyörű volt, majd visszafelé még az éppen virágzó nárciszok völgyét tekintettük meg.

Csodálatos látványt nyújtott a hatalmas nárciszmező. Az esti alkonyatban még megmásztuk  az Ugocsavár romjaihoz vezető utat, de már alig éltünk. Az elő vacsora is ott készült el, sajtos kenyér formájában. A fáradságot kárpótolta a lemenő nap fényében fürdő vár romja. Itt beszéltünk a magyarországi várak fontosságáról, majd a buszba leérve egy gyors vetélkedőt szerveztek a lányok a hazafelé tartó úton.

Már megszokottan, igen későn értünk haza, vacsora, és fekvés.

Az utolsó napra maradt Munkács vára, és Ungvár. Annak ellenére, hogy már igen fáradtak voltunk, meglepődtünk milyen szép a hős Zrinyi Ilona vára, majd utána Ungváron, a vár után a skanzenban fejeztük be kirándulásunk kárpátaljai részét. Meglepődtünk, mennyire más egy magyar illetve ruszin ház, vagy templom.

Hazafelé a szokásos vetélkedőkkel rövidítettük az időt.

Visszatekintve erre a négy napra, hihetetlenül tartalmas nagyon sok információt tartalmazó négy nap volt. Kaptunk egy kis bepillantást a határon túliak életébe, hogy mennyivel jobban ápolják hagyományainkat, annak ellenére, hogy igen szerény körülmények között élnek. Meg is fogalmazódott néhányunkban, hogy szervezzünk gyűjtést a benei diákok számára.

Itthoni feladataink voltak még, ami szerintem nagyon hasznos volt, átbeszélni a látottakat, és fényképeket nézegetve,  az előadásokat hallgatva, lassan minden információ a helyére került.

Készültünk előadással a hatodikosok számára, hiszen talán jövőre ők is mennének ilyen programra. A faliújságra kikerült plakátokról szerezhettek információt a Témanap

Feladataihoz

Font Judit

igazgatóhelyettes

h k s c p s v

Green box

Duna Szimfonikus zenekar

2015. márc. 15.

Diákolimpia BMÁKI

Farsang átvezető tagozat 2015.

Együtt szaval a Nemzet 2015.